Shihan Ali Küçük

• 6e dan Shotokan Karate-Do
  • 1e dan Kung Fu Wushu
  • Olieworstelen gepresteerd op Europees niveau
  • Ervaring met boksen, kickboksen en andere oosterse gevechtskunsten

Sensei Küçük was in zijn jeugd een zeer actieve, acrobatische en beweeglijke jongen. Een paal, een boom, bergen en ook van alles wat hij zag beklom hij. Hij liep op zijn handen en maakte voor-, achter- en zijwaartse salto’s.

Hij droomde vaak over de schoonheid van gevechtskunst karate. Jarenlang heeft hij nagedacht over de beheersing van lichaam en geest, lenigheid, kracht, kime, snelheid, explosiviteit, kata’s, krachtcontrole bij trapoefeningen, expressie en de gehele uitstraling van karate.
Sensei Küçük kwam op 18 jarige leeftijd in oktober 1982 naar Nederland.
Zijn eerste kennismaking met karate was in januari 1983. Hij beoefende toen de stijl Kyokushin Kai Karate. Op een dag werd hij uitgenodigd door een goede vriend om mee te doen met Kung Fu.
In 1984 maakte hij kennis met Shotokan karate en hij wist direct dat hij datgene had gevonden waar hij vroeger van droomde. Hij is begonnen bij Sportschool Bontje op de Schelpkade in Den Haag.
In de weekenden deed hij mee aan wedstrijden en bezocht regelmatig seminars van karate experts. In de loop der jaren is Shotokan karate altijd zijn favoriete sport geweest en gebleven. Hij trainde hiervoor gemiddeld drie keer per week en de andere avonden hield hij zich bezig met andere vechtsporten. Zwemmen, biljarten en darten waren zijn overige hobby’s.
In de zomervakantie van 1997 kwam hij in aanraking met traditionele Turks Olieworstelen. Daar hielp hij tot 2002 onder andere mee met de organisatie van wedstrijden. Momenteel stopt hij zijn volledige energie in trainingen voor zijn kampioenen.

Sportloopbaan

1994 tot heden 6e dan hoofdtrainer Karate Do Harmonie
1990-1994 3e dan assistent trainer Yuwa-Tom Wessels
1988-1990 2e dan assistent trainer Sportschool Kasman

Prestaties karate

Ruim 40 prijzen tussen januari 1985 tot en met april 1998 behaald.
3x winnaar van de Karate allround Supercup
1x winnaar Nederlands kampioenschap Kumite
2x winnaar Zuid-Hollandse kampioenschappen Kumite
1x winnaar Zuid-Hollandse kampioenschappen Kata
5e plaats Open Nederlandse kampioenschappen Kumite
Meerdere keren finale plaats Nederlandse kampioenschappen Kata.
Meerdere keren in de top 5 geeïndigd op Provinciale en Nederlandse kampioenschappen.
Prestaties Kung Fu gemixt alle vecht stijlen en full contact
4e plaats Open Haagse kampioenschappen
1x winnaar Internationaal Free Fight Gala
2e plaats Nationale Free Fight kampioenschappen

Sensei Fred Bron

Even voorstellen: 3e dan Shotokan Karate-Do en assistent leraar van shihan Ali Kucuk bij karateschool Harmonie.
Ik ben geboren met asmatishe bronchitis, maar door veel te sporten en veel doorzettingsvermogen ben ik daar overheen gegroeid.
In mijn jeugd heb ik altijd al aan hardlopen gedaan.
Tijdens en na deze hobby ben ik op judo gegaan en ben daar doorgegaan tot bruine band.
Daarna heb ik, als assistent, 5 jaar turnlessen gegeven bij turnschool WIK.
Ook ben ik in bezit van twee duikbrevetten behaald in curacao in open oceaan.
In 1989 ben ik begonnen met karate, en kwam er meteen achter dat dit MIJN passie was en is.
Ik ben begonnen bij sensei Ferry Kasman, toen deze ermee stopte ben ik overgegaan naar karateschool Fu Rin Ka Zan opgericht door sensei Tom Wessels. Bij deze sensei heb ik alle standen en bewegingen van de kata tot in perfectie geleerd. Ook ben ik dankzij hem 1e dan geworden.
Ik had al veel verder kunnen wezen bij deze sportschool, maar ik geef niet zo om banden of rangen. Helaas is deze beste man overleden, en ben ik er een hele lange tijd uitgeweest. Sensei Rob Jacobs heeft deze karateschool overgenomen. Ik miste de sport gedurende de gehele tijd dat ik niet heb gesport, dus contact opgenomen met sensei Rob. Ik werd direct met open armen ontvangen. Het enige dat ik miste was de scherpte die ik gewend was, en het afgemat worden.
Sensei Ali kende ik al vanuit de tijd van sensei Ferry Kasman, en sensei Tom Wessels, alwaar ook sensei Ali trainde.
Ik ben bij zijn sportschool langsgegaan, en nooit meer weggegaan. Hij waardeert mijn inzet, passie voor de sport en mij als persoon. Dit alles is wederzijds. Ik word echt afgemat bij hem, en kom zeer voldaan thuis. Hier heb ik het kumite gedeelte geleerd, waar sensei Tom Wessels minder aan deed. Ik gaf ook niets om het kumite, ik ben meer een kataman. Nu ik het begin te leren, vind ik het wel heel erg intrigerend, en wil er steeds meer van. Sensei Ali helpt mij hier ontzettend mee. Hij heeft mij dan ook geholpen om voor mijn 2e dan op te gaan. Deze heb ik dankzij hem dan ook behaald. Ook ben ik een van de gelukkigen om hem te hebben mogen assisteren bij het behalen van zijn 6e dan, wat dan ook behaald is. Omdat wij zo met elkaar verbonden zijn, is het eigenlijk op een zeer natuurlijke manier gegroeid dat ik zijn assistent ben geworden.
Ik hoop onze leerlingen een hoop respect en liefde voor de sport bij te mogen brengen.